تلویزیون

درباره جومونگ ایرانی که این شب‌ها به تلویزیون رفت و آمد دارد

این شب‌ها تلویزیون یک مهمان تازه دارد سریال مهیار عیار به عنوان یک اثر تاریخی جدید، تلاش می‌کند تا با روایت داستانی قدیمی، مخاطبان را به تاریخ ایران در دوران صفویه بکشاند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از راه برترینها؛ این شب‌ها تلویزیون یک مهمان تازه دارد. سریال مهیار عیار به عنوان یک اثر تاریخی جدید، تلاش می‌کند تا با روایت داستانی قدیمی، مخاطبان را به تاریخ ایران در دوران صفویه بکشاند. این مجموعه تلویزیونی که در ۳۵ قسمت به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی ساخته شده است. در ادامه مطلب به سراغ بررسی برخی از جزئیات این ریال تاریخی می‌رویم. با ما همراه باشید.

ماجرای مهیار عیار از چه قرار است؟

این سریال درباره راهزنی است که بر اساس اتفاقی در شهر یزد، پای چوبه‌دار می‌رود و همان موقع خواهشی را مبنی بر دیدار مادرش مطرح می‌کند. جوانمردی برای این‌که راهزن به خواسته‌اش برسد وساطت می‌کند و این اقدام باعث می‌شود او دچار تحول شود و به سمت عیاری بیاید. مهیار از مهارت و ذکاوت خوبی برخوردار است و به مرور با مشکلاتی که در شهر اصفهان برای مردم، داروغه و… اتفاق می‌افتد، درگیر می‌شود و هر بار داستان جدیدی روایت می‌شود.

آیا سریال مهیار عیار بر اساس واقعیت ساخته شده؟

مهیار عیار یکی از راهزنان و خلافکار های مشهور در دوران شاه عباس صفوی بود. او سالها به شرارت و راهزنی از کاروان‌ها می‌پرداخت به طوری که اکثر بازرگانان و مسافران به شدت از اینکه او جلویشان را بگیرد می‌ترسیدند و حتی بعضا مسیر سفر هایشان را تغییر می‌دادند. مهیار در دوران شرارت خود یک وجه مثبت داشت، آن هم این که در مسائل ناموسی و آزار زنان بسیار حساس و متعصب بود. او هیچوقت به یارانش اجازه تعرض و یا حتی بی‌احترامی به زنان را نمی‌داد. آنها حتی جرات نمی‌کردند جایی که مهیار هست به زنان نگاه کنند.

وقتی که راهزنی و شرارت های مهیار به اوج خودش رسید، کاروان های زیادی نزد شاه عباس می‌رفتند و شکایت او را می‌کردند. همه جا پیچیده بود که دیگر در سفر ها امنیت وجود ندارد و شخصی به نام مهیار از کاروان ها سرقت می‌کند. در نهایت، شاه عباس دستور می‌دهد که هرطور شده او را دستگیر کنند. وقتی که مهیار به زندان می‌رود با یک حکیم آشنا می‌شود که او هم زندانی است. هم نشینی مهیار با حکیم باعث می‌شود که او تغییر کند و تصمیم بگیرد به انسان بهتری تبدیل شود اما این تصمیم با توجه به سابقه او اصلا کافی نبود.

تا اینکه به مهیار خبر می‌دهند مادرش دق کرده است. مادر مهیار در لحظات پایانی زندگی اش به مردم می‌گوید به مهیار پیغام دهید که تغییر کند و دیگر دست از راهزنی بردارد و از این پس با هوش بالایی که دارد به جای شرارت، به کمک مردم برود.

کاش بیشتر به دل تاریخ حرکت کنید!

سایت‌های نقد فیلم و روزنامه‌ها به صورتی گسترده به تمجید از مهیار عیار پرداخته‌اند اما خب خودتان هم بهتر می‌دانید که چنین اجماع گسترده‌ای بر کیفیت یک اثر هنری آن هم در این اوضاع نابسامان کمی جای سوال دارد!

رفتن به سوی تاریخ ایران شاید یک نویسنده را با انتخاب‌های گسترده‌ای مواجه کند. تاریخی که 2500 سال دست‌کم قدمت دارد و با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده. اینکه صداوسیما به سمت تاریخ ایرانی می‌رود البته اتفاق مبارکی‌ست اما از آن طرف کاش به بررسی بخش‌‌هایی از تاریخ بروند که ببینیم در این سرزمین چه بزرگمردانی زیسته‌اند و البته که فعلا سوژه‌های سازمان به سلیقه مدیرش انتخاب می‌شود!

کیفیت کلی مهیار عیار؛ تفتی و ستوده؟ کاش بیشتر دقت کنید!

مهیار عیار در مجموع کیفیت قابل قبولی ندارد و نتوانسته مخاطب از دست رفته تلویزیون را به تماشای قاب جادویی بازگرداند. می‌گویند که کامران تفتی در نقش مهیار عیار، ابهت همراه با ندامت کاراکتر را قابل قبول بازتاب داده. واقعا این‌گونه است؟ سینمای ایران کم بازیگر توانمند دارد که ما برای بازنمایی قهرمان یک واقعه تاریخی به سمت چنین بازیگرانی می‌رویم؟ متین ستوده چطور؟ او همان همیشگی‌ست و سیامک صفری کمی از بقیه بالاتر ایستاده. امان از عمل زیبایی بازیگران که با گریم هم شبه تاریخی نمی‌شوند! به هر حال پس از پخش چند قسمت از این سریال به ظاهر تاریخی چیز دندانگیری نصیبمان نشده. ببینیم در آینده چه می‌شود!

بازیگر اصلی «مهیار عیار» کامران تفتی است و متین ستوده نیز نقش اصلی زن سریال را برعهده دارد. تا اینجای راه در «مهیار عیار» ایرادات فراوانی در عملکرد بازیگران به چشم می‌آید. کامران تفتی که معمولا نقش شخصیت‌های برون‌گرا و عصبی را ایفا کرده با کاراکتر «مهیار عیار» فرصت متفاوتی برای متفاوت بودن کسب کرده و خب استفاده نمی‌کند. این شخصیت برای بازپس گرفتن حق مظلومان خشمگین می‌شود و با دزدان و افراد زورگو مبارزه می‌کند، اما به صورت کلی منش او باید با تواضع و صبوری همرذاه شود و امیدوار بودیم که تصعنعی از آب درنیاید

چهره متین ستوده با زنی در دوران صفویه تناسب ندارد، و با گریم هم به این فضا نزدیک نشده. ابتدا قرار بود الیکا عبدالرزاقی نقش «خاتون» را ایفا کند، اما به دلیل تداخل این سریال با پروژه دیگر، جای خود را به متین ستوده داد. متین ستوده در جوکر هم بود و خب نتوانست موفق عمل کند، در لیسانسه‌ها هم او را به یاد داریم. واقع‌بینانه بگوییم که ستوده از آن دسته بازیگرانی‌ست که نیاز دارد تا کارگردان بازی مطلوبی ازش بگیرد و شاید به جز لیسانسه‌های سروش صحت آن هم احتمالا با ارفاق بازی خوبی  تا کنون از او ندیده‌ایم.

یک نکته قابل‌تامل

سینما ۱۲۰ می‌نویسد: تصویری که ملاحظه می‌کنید مربوط است به حضور متین ستوده در سریال «مهیار عیار» و محیا دهقانی در سریال «مستوران». پخش اولی این هفته در شبکه سه شروع شد و داستانی از دوران صفویه دارد.  درباره کیفیت «مهیار عیار» چیزی برای گفتن نیست. فعلا اشاره مطلب به اصرار برای عبور از قوانین حجاب است که سازندگان این سریال هم سراغ کلاه‌گیس رفته‌اند؛ آن را بافته و بر شانه‌های بانو انداخته‌اند. از محدودیت‌ها خبر داریم. سال پیش در همین حوالی، سریال «مستوران» پخش می‌شد که قصه‌ای تاریخی-افسانه‌ای داشت. برای محیا دهقانی نیز از کلاه‌گیسِ بافته شده و گاه بافته نشده استفاده شد. البته وقتی از کاخ بیرون می‌آمد، آن‌ها را پنهان می‌کرد تا شائبه حضور یک زن بدون داشتن پوشش مو شکل نگیرد.

کاربران چه می‌گویند؟

مهتاب نوشت: پروژه می‌گیرند و از بازی کامران تفتی در این سریال تاریخی شبکه سه تعریف می‌کنند. به خدا که عالی هستید!

علیرضا به طنز نوشته: جومونگ ایرانی رو می‌بینید یا نه؟

سوگند: گریم تراز شبکه سه با سبیل پلاستیکی

و شیرین: یه سریال هم شبکه سه نشون میده به اسم مهیار عیار ..دیگه دوره لاتی جدید تموم شد و رفتن در فاز لاتی قدیم… پلیس‌های سریال، شما بگو گزمه‌ها که لباساشون همه شبیه توت فرنگی هست. شاهکار خلق می‌کنن!

گفتنی است «مهیار عیار» براساس فیلمنامه محمدرضا محمدی نیکو به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی ساخته شده و کامران تفتی، متین ستوده، بهنام تشکر، سیامک صفری، آشا محرابی، رویا میرعلمی، رامین ناصرنصیر، آتش تقی‌پور و … از جمله بازیگران آن هستند. این سریال هرشب ساعت 20:45 از شبکه سه پخش می‌شود.

همچنین لازم به توضیح است علی دیده بان در آثاری همچون فیلم “بام بالا” و سریالهای “مهیار عیار”، “مستوران 2″، “مستوران”، “محکومین”، “محکومین 2 (سرگذشت)” و … به عنوان بازیگر حضور داشته است. علی دیده بان سابقه حضور در فیلم کوتاه “شوق کارآفرینی” نیز به عنوان بازیگر داشته است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا