تئاتر

اجرای نمایش «تحول» در ماه مبارک رمضان

یاسین خلیل آبادی را که ورزشکاران رشته کوه‌نوردی او را با برنامه کجا بریم در شبکه ورزش و یا اخبار پایگاه خبری رادیوکوه‌نورد می شناسند، این روزها بر روی صحنه نمایش و متفاوت دیده اند.

به گزارش دیده بان هنر؛ اجرای قصه طلسم حریر و ماهیگیر بهانه ای شد تا گفتگویی با ایشان داشته باشیم.

لطفا ضمن معرفی خودتان از نحوه فعالیت هنریتان بفرمایید.

یاسین خلیل آبادی متولد 1350 در روستای حاجیلر استان گلستان هستم. سال 1364 با گروه تئاتر رامین با مدیریت شادروان محمدرضا صمیمی در شهرستان گرگان آشنا شدم و پس از چندین سال اجرای تئاتر و کسب جوایز از جشنواره های  دانش آموزی، اولیه حضور جدی را با ایشان در نمایش قصه طلسم حریر و ماهیگیر نوشته استاد شادروان علی حاتمی، سعدی سینمای ایران آغاز نمودم و با عضویت در انجمن نمایش شهرستان، فعالیت در زمینه را نیز ادامه دادم.

درباره تجربه ی کارگردانی نمایش قصه طلسم بفرمایید:

در دهه شصت، استاد محمدرضا صمیمی، نمایش سمبولیک، عاشقانه و خانوادگی قصه طلسم حریر و ماهیگیر را بعد از حدود پنج ماه تمرین با بزرگان تئاتر استان مازندران سابق در شهرستان گرگان به روی صحنه بردند و آن زمان بنده نیز با توجه به سن و سال، نقشی در نمایش داشتم. طی این سالها همواره در صدد اجرای این نمایش بودم تا این که با مشورت یکی از دوستان به نام آقای علیرضا رئیسی متن را جهت دریافت مجوز به واحد تئاتر شهر کرج ارائه نمودم و از آنجا که نیاز به دریافت نظر نویسنده بود با مراجعه به سرکار خانم لیلا حاتمی با صحه صدر و تواضع بسیار با رعایت امانت در متن، اجازه اجرا را دریافت کردم.

لطفا بفرمایید پیش از قصه طلسم تجربه ی کارگردانی تئاتر را به طور مستقل در پیشینه ی هنری خودتان داشتید و در صورت امکان آنها را نام ببرید؟

نمایشنامه های دشتبانان و همچنین بلبشو را نوشته و کارگردانی نمودم و چند کار دیگر را نیز کارگردانی کرده ام که به سال های جوانی باز می گردد و با توجه به تجربه آن زمان و از لحاظ فنی قابل ذکر نیست.

از حال و هوای حاکم بر گروه و عوامل نمایش بفرمایید؟

در روزهای ابتداء تمرین به ایام رحلت حضرت زهرا(س) و سپس جشنواره تئاتر استانی برخورد نمودیم و بدین سبب تعدادی از بازیگران انتخابی از ما جدا شدند و بعد از جایگزینی نقشها، با یک اختلاف تجربه فاحش مواجه شدیم که می بایست با تمرینات مجزا این شرایط را مساعد می کردم و روزهای سختی را پشت سر گذاشتم. اما بعد از تمرینات تمامی بازیگران، همدلی وصف ناشدنی را شاهد بودم که هر روز دلگرمی به کار بیشتر می شد.

لطفا از مشکلات قصه و خودتان در روند اجرا بفرمایید؟

مشکلات مالی در اجرای نمایش اولین معضلی است که گریبانگیر تیم می شود. اجاره لباس های مورد نیاز نمایش با هزینه های بالا، سبب شد تا در کوچه پس کوچه های بازار بزرگ تهران به دنبال پارچه برای دوخت لباس های بازیگران شوم و بعد از آن هم دوخت آنها بود که سد دیگری شد برای بنده. بدین لحاظ با یاری تمام اعضای خانواده از جمله دخترانم اقدام به دوخت لباس با بهره گیری از سایت های مختلف خیاطی کردیم. شاید باورش سخت باشد که تمام لباسها، کلاه ها و حتی دکور را به اتفاق خانواده ام آماده نمودیم.

میزان استقبال از نمایش را چطور دیدید؟

الحمدالله استقبال خوبی را شاهد بودیم اجرای ما برای چهار شب و در یک سانس در نظر گرفته شده بود و به گواه تماشاگران ، شب ها با حداکثر ظرفیت اجرا داشتیم . اجرای نمایش فانتزی عاشقانه همراه با موسیقی سنتی با بهره گیری از گروه فرم تنها بخشی از جذابیت آن برای مخاطب بود. با توجه به اینکه هیچ گونه پشتیبان مالی برای تامین بودجه نداشتیم و نتوانستیم تبلیغات گسترده ای در کلان شهر کرج داشته باشیم.

با این توصیف که حامی مالی نداشتید ، آیا خودتان نمی خواستید یا پشتیبان نداشتید؟

بعد از دریافت مجوز شورای بازبینی، گزارش درخواست کمک مالی خود را به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کرج ارائه نمودم و بعد از گذشت مدتی و طرح در کمیته فنی، پاسخ منفی دریافت نمودم و نظر ایشان عدم موضوعیت متن با ایام دهه مبارکه فجر بود، در حالی که نمایش زندگی خانواده ای را روایت می کرد که دچار طلسم حاکمی شده اند که برای رسیدن به امیال شخصی خود، دیگران را با راه های مختلف به بند می کشید.

 تلاش دیگری برای جذب حامی نداشتید ؟

برای اجرای نمایش، غالبا حامی مالی کمتر پیدا می شود اما با تمام مشکلات مالی که شخصا آنها را هزینه کردم، موسسه فرهنگی هنری فرهنگ شهر سایه به عنوان مدیر اجرایی لحظه به لجظه در کنار تیم بودند که جا دارد از این مجموعه کمال تشکر و قدردانی داشته باشم.

لطفا به صورت مختصر در مورد وضعیت و فضای فعلی تئاتر بفرمایید؟

در ابتدا باید عرض کنم قصد تخریب و یا نقد اداره یا شخص خاصی را ندارم و با لحاظ نمودن این مطلب که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در حال ساخت پردیس نمایش در استان می باشد، از پلاتوها و سالن های موجود در شهر کرج برای اجرای نمایش بسیار دلگیر هستم. به شهادت تماشاگران نمایش، طی شب های اجرا، سالن محل نمایش با وجود تنها یک بخاری، سرمای شدیدی را حس نمودند. از باب نورپردازی و سیستم صوت نیز با مشکلاتی رو برو بودیم.

لطفا در خصوص نسل جوان امروزین تئاتر بفرمایید؟

برخی از جوانان خیلی مستعد و پر تلاش هستند و با ورود ایشان به عرصه نمایش،  روزهای خوب را برای تئاتر شاهد خواهیم بود. باید به اینگونه جوانان توجه و اعتماد بیشتری شود. در کنار ایشان، افرادی اندک نیز هستند که به واسطه علاقه خانواده و یا از روی کنجکاوی به تئاتر ورود می کنند و بعد از چند اجرا، از گردونه خارج می شوند.

بفرمایید برنامه ای برای اجرای مجدد قصه دارید؟

در صورت حمایت مالی ادارات و موسسات مرتبط، سال آینده با انجام تبلیغات بیشتر و در شرایط بهتر تمایل به اجرا دارم چون متن قصه ظرفیت بسیار بالاتری داشت که نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم .

چنانچه نکته و یا حرف ناگفته ای در خصوص نمایش و عوامل اجرای آن دارید، بفرمایید؟

حمایت مردم و حضور ایشان در سالن های نمایش به ارتقاء فرهنگ و سبک زندگی و در نتیجه پایین آمدن پیکان نمودار معضلات اجتماعی و آسیب هایی که در جامعه شاهد آن هستیم خواهد شد.

کمی از برنامه‌های که دارید بگویید؟

در حال تمرین نمایشی با عنوان «تحول» هستیم که در ایام ماه مبارک رمضان قرار است چندین شب به روی صحنه برود .

امکان دارد نام آن و عوامل را بفرمائید:

نمایش «تحول» به نویسندگی مهدی شورگشتی و کارگردانی شاهان دریس با نگاهی به زندگی امیرالمومنین حضرت علی(ع) و نحوه اجرای دسیسه سه تن از خوارج می پردازد که در شهرستان کرج به روی صحنه خواهد رفت و در آن ایفای نقش می کنم.

سخن پایانی:

در پایان تشکر و قدردانی می کنم از تمامی خانواده محترم بازیگران نمایش خصوصاً دختران و نوجوانان که در روزهای تمرین همراه ما بودند .

خبرنگار: فرناز قنبری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا