اقتصاد هنرسبک زندگیسینماکسب و کار

لیلا حاتمی فقط به مردان ایرانی نامحرم است؟!

فیلم «قاتل و وحشی» در حالی رفع توقیف شد که این فیلم فقط برای نمایش در خارج از ایران پروانه گرفت و پروانه نمایش آن برای ایران صادر نشد؛ رویکردی عجیب که این پرسش را پیش آورد اگر تصور می‌شود اشکال شرعی وجود دارد، آیا لیلا حاتمی فقط به مردان ایرانی نامحرم است و به مردان خارجی محرم است؟!

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از تابناک؛ فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت الله محصول 1398 است اما از همان زمان بدون هیچ توضیحی توقیف شد. ابتدا بحث خشونت فیلم مطرح شد اما در نهایت مشخص شد که مشکل اصلی حضور لیلا حاتمی با سر تراشیده و بدون حجاب در فیلم است؛ وضعیتی که با توجه به وقوع در تعداد پرشماری از فیلم‌ها از جمله سرب، شیفتگی، زندان زنان و شنای پروانه غیرمنتظره بود. این شرایط تا روز گذشته که خبر از رفع توقیف این فیلم داده شد، تداوم داشت اما این رفع توقیف اسباب شگفتی ناظران را رقم زد، چرا که تنها مجوز نمایش بین المللی فیلم صادر شد.

در واقع فیلم تازه نعمت الله مجاز است تا برای مخاطبان سراسر جهان به استثنای مردم ایران به نمایش درآید! این اتفاق یادآور اتفاق دیگری است که در سال 1387 رخ داد و نمایش فیلم کتاب قانون اثر مازیار میری در خارج از کشور ممنوع و در داخل مجاز اعلام شد. با این حال، اتفاق تازه عجیب تر است، چرا که عدم صدور پروانه نمایش بین المللی یک فیلم می‌تواند توجیهی چون عدم انعکاس مضامین یک فیلم در فضای بین المللی داشته باشد اما اکران بین المللی یک فیلم بدون صدور مجوز نمایش در ایران توجیه پذیر نیست.

روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و‌ نمایش سازمان سینمایی درباره مشکل این فیلم گفته است: اگرچه مضمون فیلم دارای فضایی ملتهب و خشن است و مخاطب خاصی را جلب خواهد کرد، اما وحشت و‌ خشونت حاکم بر فیلم، علت عدم نمایش این اثر نبوده است و تنها تصاویر بازیگر زن با موی تراشیده این امکان را از اثر سلب کرده است‌… با وجود اینکه در گذشته چنین اتفاقی در برخی آثار رخ داده است اما به‌دلیل حساسیت‌های مختلف، تاکنون از نمایش این فیلم جلوگیری شده بود با وجود این، شورای پروانه نمایش سینمایی صرفاً با اکران بین‌الملل «قاتل و وحشی» موافقت کرد و  از این پس تهیه‌کننده اثر مجاز به نمایش این فیلم در خارج از کشور خواهد بود.

این رویکرد چنین پرسشی را در پیش داشته که اگر این اتفاق مسبوق به سابقه است و این فیلم مشکل شرعی ندارد، چرا نباید در ایران نیز به نمایش درآید و اگر مشکل شرعی دارد، آیا فقط ایرانی‌ها به بازیگر زن فیلم نامحرم هستند و مردمان دیگر کشورها محرم هستند؟! همچنین این پرسش باقی است که با توجه به آنکه این فیلم پس از پخش بین المللی و انتشار روی سرویس‌های استریم جهانی، به سرعت سر از اینترنت درمی‌آورد و مردم ایران فیلم را می‌بینند، چنین تصمیم عجیبی اساساً پشتوانه منطقی دارد؟! به نظر نمی‌رسد چنین دوراندیشی حداقلی در هنگام چنین تصمیماتی لحاظ شده باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا