تئاتر

حال «مبارک» خوب نیست!

یک مدرس تئاتر ابراز تاسف کرد: نه «مبارک»، نه «جیجی وی جی» نه «خیمه»، حال خوبی ندارند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ پوپک عظیم‌پور، مدرس تئاتر و تئاتر عروسکی و عضو هیات داوران بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش آیینی و سنتی معتقد است علیرغم آثار بی‌شماری که برای جشنواره تولید شده‌اند، حال گونه‌های نمایش عروسکی سنتی خوب نیست.

این کارگردان تئاتر در گفتگویی با ایسنا با ارزیابی مجموعه آثار رسیده به این بخش جشنواره گفت: تلاش برخی از نمایشگران که اسامی مشخصی دارند، همچون خانواده انصافی، آدم را به شوق می‌آورد. این خانواده برای حفظ هنر نمایش سنتی همواره تلاش می‌کند و جای خوشحالی دارد ولی نسل جوان آن طور که شایسته آیین و سنت است، به هنر سنتی توجه نمی‌کند.

عظیم‌پور ادامه داد: در بین آثار بی‌شماری که به جشنواره آمده بود، تعداد زیادی خیمه‌شب‌بازی از شهرهای مختلف دیده می‌شد و این جای دلگرمی دارد ولی ضعف در کارها مشهود بود. به اعتقاد من میراث هنری گذشته در نگاه امروزی باید با منش‌مندی بیشتری خودش را به رخ بکشد.

این مدرس تئاتر با اشاره به تئاتر و آیین‌های کهن در کشورهای مختلف جهان اضافه کرد: همه کشورها آیین‌های مخصوص به خودشان را دارند که از گذشته حفظ شده است. این آیین‌ها ویترین هویت ملی‌شان است اما به نظر می‌رسد در کشور ما نمایش‌های آیینی و سنتی تنها برای اجرا در جشنواره تولید می‌شوند. شاید چون جشنواره دو سالانه است و همه چیز رها می‌شود تا فراخوان بعدی . به این ترتیب هنر عروسکی در طول سال مغفول واقع می‌شود.

عظیم‌پور درباره روند انتخاب آثار توضیح داد: از بین کارهای بسیاری که دیدیم، ده اثر را خیلی با اغماض و دو یا سه اثر درخشان با نگاه تشویقی انتخاب شدند. در کل نه «مبارک»، نه «جیجی وی جی» نه «خیمه»، حال خوبی ندارند. باید در طول سال احوالپرس‌شان باشیم و توجه به آنها، نباید موسمی باشد.

وی تاکید کرد: وقتی هنرمند نمایش سنتی فقط ساختار را می‌بیند، یک کاستی اتفاق می‌افتد. محتوای نمایش سنتی باید برای مخاطب امروز با دقت طراحی شود تا همچون نهال تازه‌نفس، بشاش باشد. به یاد داشته باشید که کار سنتی یک کار مردمی است. شوخی دارد، کنایه دارد، سرگرمی دارد و نقد هم دارد.

این کارگردان تئاتر درباره برگزاری بخش‌های جشنواره در استان‌های مختلف کشور گفت: نفس قضیه خیلی شعف‌ناک است؛ اینکه جشنواره از پایتخت به شهرهای دیگر می‌رود، امکان دیده شدن بیشتر آثار ایجاد می‌کند، هنرمندان به مناطق مختلف سفر می‌کنند و تبادل فرهنگ‌ها اتفاق می‌افتد، گفتمان شکل می‌گیرد و این بسیار پسندیده است.

عظیم‌پور با اشاره به مشکلات اقتصادی گروه‌های نمایشی و فاصله‌های طولانی استان‌ها از یکدیگر افزود: می‌دانم که دبیر جشنواره تا چه اندازه تحت فشار است اما ای کاش امکانات سفر برای گروه‌های نمایشی فراهم بشود و هزینه ایاب و ذهاب دریافت کنند. از ادارات ارشاد استان‌ها در خواست می‌کنم که در این روزهای باقی مانده تا برگزاری جشنواره از گروه‌های نمایشی استان‌شان حمایت کنند و حداقل اتوبوس‌هایی برای رساندن گروه ‌ها به محل اجرا تامین شود و هنرمندان را با احترام به شهرهای جشنواره برسانند. اینکه با تلخ‌کامی و هزینه زیاد بیایند، چه رمقی برای اجرا خواهند داشت؟ امیدوارم این مشکل گروه‌ها از سمت ادارات ارشاد استان‌ها رفع شود.

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی از یکم تا یازدهم مهر، در تهران، آذربایجان شرقی (تبریز)، خراسان شمالی (بجنورد)، چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، مرکزی (تفرش) و گلستان (گرگان و کردکوی) کشور برگزار می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا