سینما

حاشیه‌نگاری بر آخرین روز جشنواره فیلم فجر

آخرین روز چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با نام زنده‌یاد داریوش مهرجویی و لذت تماشای یک فیلم فوتبالی از ستاره‌های چند دهه قبل این رشته ورزشی به پایان رسید.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ جمعه ۲۰ بهمن‌ماه آخرین روز نمایش فیلم‌های جشنواره فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد (خانه جشنواره) بود. این دوره از جشنواره برخلاف سال‌های قبل که جدول نمایش سینمای مطبوعات از روز ۱۲ تا ۲۱ بهمن ماه به طور کامل پر بود، در ۹ روز تمام شد.

* در دوره‌های گذشته بویژه در مقاطعی که جشنواره در برج میلاد برگزار می‌شد، ساعت ۲۱ شامگاه ۲۱ بهمن‌ماه، با سر دادن شعار الله اکبر و بعد هم آتش‌بازی برای گرامیداشت ۲۲ بهمن‌ماه همراه بود و بعد هم در آخرین سانس روز دهم جشنواره نامزدهای بخش سودای سیمرغ معرفی می‌شدند، ‌ اما امسال جشنواره یک روز زودتر به پایان رسیده و ۲۱ بهمن ماه به تکرار فیلم‌های نمایش داده شده در روزهای گذشته اختصاص دارد تا تا بعد اسامی نامزدها هم اعلام شود.

* در آخرین روز جدول نمایشی جشنواره در برج میلاد، سه فیلم «احمد»، «پرویز خان» و «شور عاشقی» که هر کدام ژانری متفاوت داشتند به نمایش درآمدند.

* «احمد» که روایتی از حضور سردار احمد کاظمی در ساعت‌های اولیه زلزله مهیب ۵ دی ماه دهه ۸۰ است تصاویری تلخ را از گوشه‌ای از مصیبت آن زلزله به تصویر کشیده است؛ تصاویری که بارها اشک چشمان تماشاگران این فیلم را در سینمای رسانه درآورد.

* روز آخر جشنواره با توجه به فیلم‌های باقیمانده در جدول، با حضور حداکثری افراد دارای کارت و همینطور مهمانان دیگر همراه بود. سانس دوم این روز که نمایش فیلم «پرویز خان» با در جدول داشت، یکی از شلوغ‌ترین سانس‌های جشنواره را به خود دید. ‌ در این فیلم مقطعی از حضور پرویز دهداری در تیم ملی فوتبال ایران را که باید برای مصاف با تیم ملی کویت در یک بازی حساس و تاریخی آماده شود، روایت می‌شد و جالب اینجا بود که مخاطبان این فیلم در سینمای رسانه با دقایقی از مسابقه‌ای که در این فیلم بازسازی شده بود، همانند یک مسابقه واقعی برخورد کرده و هنگام لحظات حساس یا زدن گل، با شور و هیجان بازیکنان سابق تیم ملی را تشویق کردند.

* یکی از بخش‌های جالب این فیلم نحوه پیدا کردن و در واقع کشف تعدادی از بازیکنان توسط مرحوم دهداری بود که هر کدام از آن‌ها برای چند دهه به بازیکنانی مطرح و حتی ستاره تبدیل شدند از جمله احمدرضا عابدزاده که حضور بازیگر نقش جوانی او با چشم‌ها و فرم صورت مشابه این دروازه‌بان سابق تیم ملی، توجه همه را جلب می‌کرد.

* از مهمانان ویژه این فیلم اسکندر کوتی گزارشگر قدیمی فوتبال بود که در فیلم هم بازی کرده است.

* سومین فیلم این روز هم یک فیلم تاریخی و مذهبی با نام «شور عاشقی» بود و به این ترتیب جدول نمایش این دوره با یک ترکیب متفاوت در روز آخر به به طور کامل به پایان اکران خود رسید.

* آخرین روز جشنواره با نام زنده یاد داریوش مهرجویی همراه بود که هنوز زمان زیادی از قتل فجیع او و همسرش و شوکی که به سینمای ایران وارد شد نگذشته است.

* اگرچه برنامه نمایش فیلم‌ها در خانه جشنواره به پایان رسیده اما داوران همچنان مشغول بررسی فیلم‌ها هستند و جمع‌بندی نهایی برای اعلام نامزدها صورت نگرفته است.

* در سال‌های گذشته اسامی دستگاه‌ها و نهادهایی که فیلم‌های جشنواره را تماشا می‌کردند تاجوایز خود را پس از پایان جشنواره در بخش تجلی اراده ملی اهدا کنند مشخص می‌شد اما امسال هنوز جزئیاتی در این زمینه و حتی محل تماشای آثار برای ارگان‌ها منتشر نشده است.

* از آنجا که امسال رأی‌گیری مردمی انجام نمی‌شد شور و هیجانی در بخش فیلم‌هایی که مخاطب بیشتری در سینماهای مردمی کسب کرده‌اند حس نمی‌شد و و برخلاف سال‌های گذشته هیچ حرف و حدیث و حاشیه‌ای هم به وجود نیامد. با این حال تعداد سانس‌های فوق‌العاده برخی فیلم‌ها در بعضی روزها توسط مدیر امور سینماهای جشنواره اعلام می‌شد و حتی در مواردی روابط عمومی فیلم‌ها گزارش‌هایی را در این زمینه منتشر کردند! از جمله دست‌اندرکاران «تمساح خونی» که در روز آخر اعلام کردند، نخستین ساخته جواد عزتی رکورددار سانس فوق العاده پرمخاطب‌ترین فیلم فجر شده؛ این در حالی است که برخی تهیه‌کنندگان از جمله تهیه. کننده فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» تمایلی به پخش فیلم خود در سانس فوق العاده نداشتند و اجازه فروش بلیت در هیچ سانسی را خارج از آنچه در جدول سینماهای مردمی در نظر گرفته شده بود ندادند.

* همچنین محمدرضا فرجی -مدیر امور سینماهای جشنواره فجر- برای روز نهم جشنواره اعلام کرده بود که فیلم‌های مجنون، تابستان همان سال، آغوش باز، تمساح خونی، قلب رقه، دو روز دیرتر و آسمان غرب در ۱۴ سانس فوق العاده نمایش داده شده‌اند.

* در روز نهم جشنواره گزارشی هم از نشست صمیمی وزیر ارشاد با مهمانان خارجی و در واقع ضیافت بخش بین‌الملل جشنواره منتشر شد.

* در این روز محمد خزاعی -رئیس سازمان سینمایی-، مجید زین‌العابدین -مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی – و رائده فریدزاده -مدیر بخش بین‌الملل جشنواره – میزبان نمایندگان کشورهای ارمنستان، قرقیزستان، ‌ تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان و روسیه شدند و تفاهمنامه‌ای را با هدف تسهیل اکران آثار، تولیدات و ایجاد صندوق حمایت مشترک امضا کردند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا