جهان

صف‌کشی هنرمندان چهارگوشه جهان علیه جنایات اسرائیل

 جمعی از هنرمندان و بازیگران سرشناس در سراسر جهان با انتشار نظرات خود در فضای مجازی، به حمایت از فلسطین برخاسته و جنایات اسرائیل را محکوم کردند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایرنا؛ به دنبال حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار مردم و کودکان بی‌گناه فلسطینی، عده‌ای از بازیگران و چهره‌های مشهور سینمای جهان در فضای مجازی به این مهم واکنش نشان دادند. نانسی عجرم، جی جی حدید، مارک روفالو، سلنا گومز، سوزان ساراندون و… از جمله بازیگران و چهره‌هایی بودند که حملات اخیر و سال‌های گذشته رژیم صهیونیسیتی را محکوم کردند.

نانسی عجرم، خواننده معروف لبنانی در توییتی در حمایت از مردم غزه و فلسطین نوشت: خدایا لبنان و فلسطین و همه کشورهای عربی را حفظ کن، ما مستحق زندگی در صلح در کشورهای خودمان هستیم!

جی‌جی حدید، مدل فلسطینی‌تبار از جمله چهره‌هایی است که با انتشار بیانیه‌ای نسبت به حملات روزهای گذشته واکنش نشان داد. جیجی حدید گفت که احساس «همدردی و اندوه عمیقی» نسبت به مردمش دارد که تحت «اشغال» زندگی می‌کنند. جیجی حدید نوشت: «ذهن من مشغول همه کسانی است که این فاجعه غیرقابل توجیه را تجربه کرده‌اند. با هر کودک، زن و مرد بی‌گناهی که جانشان در این درگیری گرفته شده است. من احساس همدردی عمیقی با مردم فلسطینی دارم که زیر سایه اشغال زندگی می‌کنند، این وظیفه‌ای است که هر روز آن را احساس می کنم. همچنین وظیفه خود می‌دانم که به دوستان یهودی‌ام یادآوری کنم که در حالی که برای مردم فلسطین آرزوی آزادی و صلح دارم، هرگز خواستار آسیب دیدن حتی یک یهودی هم نیستم. کشته شدن مردم بی‌گناه هیچ کمکی به جنبش آزادی فلسطین نمی‌کند و چرخه‌ای از خشونت و انتقام‌جویی را دامن می‌زند که هیچ‌کس از دو طرف، چه اسرائیلی و چه فلسطینی، سزاوار آن نیستند. اگر شما هم مثل من از این وضعیت رنج می‌برید، صرف نظر از قومیت و مذهب تان، می‌دانید که من از شما حمایت می کنم. احساسات انسانی ما پیچیده است، اما هر انسانی حق دارد با احترام و امنیت زندگی کند، بدون توجه به ملیت، نژاد یا مذهبش. می‌دانم حرف‌هایم هرگز دردها را التیام نمی‌بخشد، اما همیشه برای امنیت و صلح همه انسان‌های بی‌گناه دعا می‌کنم.» جیجی حدید و خواهر مدلش بلا بارها در حمایت از فلسطینی ها صحبت کرده اند. جیجی حدید در سال ۲۰۲۱ در اینستاگرام، تصویری را به اشتراک گذاشت که روی آن نوشته شده بود:«شما فلسطین را پاک نخواهید کرد.»

مارک روفالو، بازیگر کاراکتر هالک در سینمای مارول،از طریق توئیت صمیمانه خود از فلسطین حمایت کرده. این بازیگر نسبت به رنج و تلفات جانی در فلسطین ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان دادن به خشونت شده. توییت روفالو نشان دهنده همدلی و تمایل عمیق او برای صلح در منطقه است. او نوشته:«وقایع غم‌انگیزی در اسرائیل و غزه در حال رخ دادن است و من در غم و اندوه ناگفته و رنج از دست دادن زندگی و عزیزان هستم. این خشونت وحشتناک باید پایان یابد. بدیهی است که من هیچ پاسخی ندارم، اما احساس می کنم کاملاً ضروری است که بر وجود و واقعیت مشترک انسانی خود تمرکز کنیم. امیدواریم که انسانیت به التیام زخم های غیرقابل تصور تفرقه کمک کند.»

واکنش‌ دیگر هنرمندان در سال ۲۰۲۱ به جنایات اسرائیل

سلنا گومز نیز در اینستاگرام حمایت خود را از فلسطین اعلام کرد و پیامی را منتشر کرد که در آن خواستار دعا برای خانواده‌ها و نوزادان در غزه شد. او در کپشن خود، بر اهمیت تمرکز بر کمک کردن، الهام بخشیدن و دوست داشتن یکدیگر تأکید کرد. در حالی که این پست بیش از نیم میلیون لایک دریافت کرد، نظرات مختلفی را در بین بیش از ۱۰۰۰۰۰ نظر دهنده نیز به دنبال داشت. برخی با توجه به درگیری‌های مداوم و افزایش تعداد کشته‌ها با گومز در مورد این موضوع مخالف بودند، در حالی که برخی دیگر او را به دلیل صحبت در مورد آن تحسین کردند. گومز در پیام بعدی خود به صراحت اعلام کرد که قصد او جانبداری در درگیری نیست بلکه دعا برای صلح و انسانیت برای همه است.

زین مالک، خواننده و ترانه‌نویس انگلیسی نیز پیش‌تر و در سال ۲۰۲۱ در بیانیه ای صمیمانه از مردم فلسطین حمایت کرد و همبستگی خود را با مقاومت آنها در برابر استعمار و تعهد خود به حمایت از حقوق بشر آنها اعلام کرد. او در پست خود غم و اندوه عمیقی را که برای خانواده‌هایی که عزیزانشان را در این درگیری به طرز غم‌انگیزی از دست داده‌اند، ابراز کرد. او بر اهمیت سکوت نکردن در برابر چنین حوادث دلخراشی، به ویژه در مواقعی که کودکان یتیم می‌شوند، تاکید کرد. پیام صریح و تکان دهنده او خواستار پایان دادن به رنج و آزادی فلسطین شد و نگرانی واقعی او را برای رفاه و حقوق فلسطینیان برجسته کرد.

سوزان ساراندون، بازیگر و فعال برنده جایزه اسکار، تعدادی لینک را در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت که به نظر می‌رسید حملات تلافی جویانه اسرائیل علیه غزه را محکوم می‌کند. همچنین او در اینستاگرام خود نوشت:« در همبستگی با مردم فلسطین که در مقابل پاکسازی قومی و ترور توسط دولت اسرائیل و سازمان‌های یهودی، ایستادگی می کنند. جهان در حال تماشا است.» این بازیگر سال گذشته نیز ادعا کرد که اسرائیل یک خبرنگار الجزیره را که در جریان درگیری بین مردان مسلح فلسطینی و سربازان اسرائیلی در جریان حمله به جنین به ضرب گلوله کشته شد، “اعدام” کرده است.

راجر واترز، نوازنده انگلیسی گروه پینک فلوید نیز یکی از پرشورترین صداها در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها در سال ۲۰۲۱ داشت و اسرائیل را به اخراج اجباری در شیخ جراح محکوم کرد. این نوازنده اسرائیل را مسئول دانست و به ویژه در ویدئویی که در توییتر منتشر کرد، به حمایت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از اسرائیل پرداخت و گفت که حمایت از اسرائیل از “اخراج نسل کشی مردم از خانه هایشان” حمایت می‌کند.

لنا هیدی، بازیگر نقش ملکه سرسی لنیستر در سریال بازی تاج و تخت، در میان افراد مشهوری بود که با مردم فلسطین همدردی کرده بود. لنا هدی چندین ویدئو را در حساب اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت تا توجه را به اخراج اجباری شیخ جراح جلب کند که در یکی از آنها نوشته شده بود: «شیخ جراح را نجات دهید. آپارتاید صهیونیستی اسرائیل». این بازیگر همچنین از هشتگ Free Palestine# با پستی علیه جنایات اسرائیل در غزه استفاده کرد.

جان الیور، کمدین و مجری تلویزیونی شوخ طبع بریتانیایی-آمریکایی در یکی از اپیزودهای برنامه‌های خود، موضوع اسرائیل و فلسطین را مطرح کرد. این شخصیت تلویزیونی اسرائیل را به ارتکاب “جنایت جنگی” و انجام “نوعی آپارتاید” متهم کرد. اولیور در این قسمت گفت:«یک طرف بیش از ده برابر تلفات داشته است. وقتی صحبت از تسلیحات و توانایی‌های دو طرف به میان می‌آید، یک عدم تعادل عظیم وجود دارد.»

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا