تلویزیون

قصه سیستان و بلوچستان؛ از توتن‌سازی تا کم‌آبی در «مستند ایران»

کارگردان «مستند ایران» بعد از پخش آخرین بخش از این مستند که مربوط به استان سیستان و بلوچستان است و این روزها از تلویزیون پخش می‌شود، ابراز امیدواری کرد که ساخت آن ادامه داشته باشد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ ایرج عاشوری – کارگردان «مستند ایران» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ساخت مستند «ایران» توضیح داد: تاریخچه‌ی ساخت مستند ایران به اوایل دهه‌ی 80 و به کارگردانی حمید مجتهدی برمی‌گردد. آن زمان پس از حدود ۲۲ قسمت، کار به دلیل اختلاف جدی متوقف می‌شود اما با تدابیر دیگر، آقای حسین طاهری در زمستان سال ۸۸ تهیه‌کننده جدید مستند می‌شوند.

وی ادامه داد: آقای طاهری در سال‌های ۸۸ تا ۹۱ حدود ۵۵ برنامه مستند ایران را از هفت استان می‌سازند. از اواخر سال ۹۳ هم من به دعوت ایشان به عنوان کارگردان و مدیر فیلمبرداری جدید کار را آغاز کردم که حاصل این همکاری، تولید مستندهایی از استان‌های قزوین، زنجان، همدان و سیستان و بلوچستان بود. با اتمام کار تصویربرداری و صداگذاری و تدوین نهایی در سال ۱۳۹۴، مستند استان قزوین در ۱۲ قسمت، استان زنجان در ۸ قسمت و استان همدان در ۱۲ قسمت ساخته شد که در نوروز ۱۳۹۵ مستند ایران – قزوین به طور کامل پخش شد و پس از نوروز هم مجموعه مستندهای زنجان و مستندهای همدان پخش شدند.

عاشوری افزود: مستند سیستان و بلوچستان نیز پس از رفع برخی نواقص و فیلمبرداری مجدد که فیلمبرداری با هلی‌کوپتر نیز به آن اضافه شد، در ۲۰ قسمت برای زمستان ۱۴۰۱ آماده شد که این روزها شاهد پخش آن هستیم.

وی درباره ضرورت ساخت «مستند ایران» با توجه به اینکه مبنا و ساختار آن متفاوت است، توضیح داد: برای تیم سازنده، ایران و هویت ملی، دغدغه و مساله‌ای مهم است و با تمام توان و با وسواس زیاد به آن می‌پردازیم و تلاش‌مان این بوده که با بهترین کیفیت اثری ماندگار بسازیم.

قصه تعریف می‌کنیم / مستند سیستان و بلوچستان؛ از توتن‌سازی تا کم‌آبی

عاشوری یکی از راه‌های جذب مخاطب در مستندهای جغرافیایی و تاریخی را بازسازی و روایت قصه‌گونه دانست و گفت: برای مخاطب، جغرافیا و تاریخ وقتی می‌تواند جذاب باشد که روایتی قصه‌وار داشته باشد.

این کارگردان یکی از جذابیت‌های «مستند ایران» مربوط به (سیستان و بلوچستان) را حضور آثار ادوار مختلف تاریخی در این سرزمین دانست و توضیح داد: این استان ظرفیت جغرافیایی و تاریخی بالا، تنوع اقوام و گویش‌ها، صنایع دستی جذاب و… دارد که برای سازندگان آثار مختلف نمایشی اعم از سریال و مستند جذابیت زیادی دارد.

وی با اشاره به موسیقی سیستان و بلوچستان، از ضبط موسیقی‌های این استان نیز خبر داد و عنوان کرد: این بخش در چند سال اتفاق افتاده و خوشبختانه بانک موسیقی نابی تهیه شده است.

عاشوری علاوه بر موسیقی، پژوهش و نگارش را از بخش‌های مهم «مستند ایران» دانست و گفت که در این بخش نیز، بانک اطلاعاتی خوبی تهیه شده و بدین ترتیب مستند ایران، پشتوانه اطلاعاتی و موسیقیایی و تصویری غنی و میراث ملموس چشمگیری به یادگار گذاشته است.

کارگردان مستند ایران با اشاره به وضعیت خشکسالی سیستان و بلوچستان و تفاوت آن با سالهای قبل، بیان کرد: در «مستند ایران» از گذشته استان گفته‌ایم که زمانی انبار غله ایران بوده، دریاچه پرآبی داشته و قایق محلی به نام «توتن» که با نی ساخته می‌شود، در هامون تردد می‌کرده است. در این مستند برای یادآوری تاریخ توتن‌سازی آن را بازنمایی کردیم و در بخشی از مستند، توتن‌سازی را به تصویر می‌کشیم. چرا که ثبت خود این ماجرا ثبت میراثی فرهنگی است.

امیدواریم تلویزیون مستند ایران را ادامه دهد

کارگردان مستند ایران، تلویزیون را خاستگاه مستند خواند و گفت: می‌بایست توجه بیشتری به این حوزه و به خصوص ایران که ترویج نگاه هویت محوری و عدالت گستری دوران جدید رسانه ملی در آن وجود دارد، شود.

وی ابراز امیدواری کرد این مسیر استمرار داشته باشد.

عاشوری ساخت مستند ایران را شناخت هویت و ریشه‌ها دانست و اظهار کرد: شناخت ریشه‌هاست که باعث می‌شود استوار باشیم و با شناخت بیشتری از ایران به هویت ملی‌مان ببالیم.

کارگردان مستند ایران در پاسخ به اینکه آیا ساخت این مجموعه ادامه‌دار خواهد بود نیز گفت: امیدواریم مستندهای کردستان، هرمزگان، بوشهر و حوزه خلیج فارس را بسازیم. در حال حاضر پژوهش‌های مربوط به کردستان و بوشهر آماده شده است و امیدواریم کار ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، «مستند ایران» مربوط به سیستان و بلوچستان در ۲۰ قسمت تولید شده و این روزها در حال پخش است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا