اقتصاد هنرتلویزیونسبک زندگیسینماکسب و کار

۶ درگذشت، شوخی دردسرساز در تلویزیون و دروغ یک بازیگر

خبرهایی از نمایشگاه قرآن و اختتامیه‌ای که برگزار نشد، ۶ درگذشت، اعلام زکات فطریه رمضان ۱۴۰۳، تخریب‌هایی که جرم‌انگاری نشده‌اند، تصوری اشتباه از یک قطعه معروف موسیقی، اعلام آمار رسمی اکران نوروزی، شوخی دردسرساز ریوندی با ۲ مجری و واکنش رسمی به ماجرا، دروغ یک بازیگر و… از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری ایسنا بودند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ آیین رونمایی از ابلاغیه ثبت هفت «روز محصول» در تقویم رسمی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد تا روزهای ۳۱ فروردین روز گندم و نان، ۲۰ اردیبهشت روز گل محمدی و گلاب، ۳۱ مرداد روز عسل، ۲۵ شهریور روز خرما، ۵ آبان روز زعفران، ۷ آبان روز انار و ۴ آذر روز زیتون، در ضمیمه تقویم رسمی کشور ثبت شود.

خبرهایی از نمایشگاه قرآن و اختتامیه‌ای که برگزار نشد!

رئیس‌جمهور با حضور در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، از بخش‌های مختلف و تعدادی از غرفه‌های این نمایشگاه بازدید کرد. همچنین در جریان این بازدید ۱۵ خادم قرآنی در حوزه‌های قرائت، حفظ، آموزش، پژوهش، نشر، مدیریت، سینما و خوشنویسی تجلیل شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه این دیدار، از حضور ۲ و نیم‌ میلیون نفر بازدیدکننده در ۱۰ شب اول نمایشگاه خبر داد.

در نهایت نیز سی‌ و یکمین نمایشگاه قرآن کریم پس از افتتاحیه بی‌رمق، کار خود را بدون اختتامیه به پایان رساند.

توضیح آیت‌الله صدیقی درباره زمین حوزه علمیه ازگل

آیت‌الله کاظم صدیقی پس از مسائلی که درباره دخل و تصرف در زمین حوزه علمیه ازگل تحت مدیریت او مطرح شد، در ویدئویی اظهار کرد: در تاسیس موسسه غفلتی صورت گرفت که این غلفت از ناحیه من بود، نباید اعتماد می‌کردم.

اعلام زکات فطریه رمضان ۱۴۰۳

دفاتر مراجع عظام تقلید میزان و مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال ۱۴۴۵ قمری (۱۴۰۳ شمسی) را اعلام کردند.

۶ درگذشت 

محمد هوشمند ویژه، استاد دانشگاه، مولف و مترجم در ۸۷ سالگی از دنیا رفت.

همچنین «چنس پردومو» بازیگر ۲۷ ساله بریتانیایی بر اثر سانحه رانندگی با موتورسیکلت درگذشت.

استاد ذوالفقار بیتانه نوازنده مشهور خراسان جنوبی نیز در هفته گذشته از دنیا رفت.

همچنین رضا داودنژاد بازیگر سینما و تلویزیون که چند سال پیش پیوند کبد انجام داده بود، به دلیل عوارض عفونت خونی از دنیا رفت. روز شنبه ۱۸ فروردین‌ماه مراسم خاکسپاری این هنرمند برگزار می‌شود و قرار است در کنار مادربزرگش احترام سادات حبیبیان در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود.

«جان بارت» نویسنده مطرح و پست‌مدرنیست آمریکایی در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

همچنین «ماریز کُنده» نویسنده اهل گوادلوپ، که درباره استعمار و برده‌داری می‌نوشت، در سن ۹۰ سالگی در جنوب فرانسه درگذشت.

دروغ ۱۳ مرجانه گلچین و یک بازی خطرناک با رسانه

مرجانه گلچین ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ  روز سیزدهم فروردین‌ماه در فضای مجازی از خداحافظی خود با دنیای بازیگری پس از ۴۶ سال خبر داد. با این وجود او یک روز بعد اعلام کرد که این خداحافظی یک دروغ ۱۳ بوده است. در این میان رسانه‌های رسمی ـ به ناچار و برای جا نماندن از یک جریان رسانه‌ای و گاه از روی تنبلی ـ به بازنشر خبرهای مندرج در صفحات شخصی هنرمندان اقدام می‌کنند؛ اخباری که به‌راحتی و با یک اشاره دست پاک می‌شوند اما تبعات آن تا مدت‌ها دامن‌گیر رسانه‌ رسمی می‌شود و گاه به قیمت از دست رفتن مرجعیت و اعتماد مخاطب تمام می‌شود.

شوخی دردسرساز ریوندی با ۲ مجری و واکنش رسمی به ماجرا

در پی شوخی غیرمتعارف با دو مجری تلویزیون روی آنتن زنده، کانون مجریان رسانه‌های دیداری بیانیه‌ای منتشر کرد.

ساخت موسیقی برای «زیرخاکی» کار راحتی نبود

آرش بادپا که از فصل اول تا چهارم «زیرخاکی» ساخت موسیقی این سریال را برعهده داشته، مطرح کرد که ساخت موسیقی برای «زیرخاکی» کار راحتی نبوده است و در عین حال گفت: ۹۰ درصد سریال‌ها اغلب موسیقی تیتراژی دارند که نه در راستای موسیقی متن است و نه شعرش ارتباطی با کلیت قصه دارد.

تپه‌های قیطریه؛ کشفی که برج‌های تهران آن را بلعید!

تابستان سال ۱۳۴۷ در تپه‌های قیطریه چنگال بولدوزرها به گورهایی رسید که قدمت تهران را تا ۳۲۰۰ سال جابه‌جا کرد؛ گورستانی که سند مهمی از روش تدفین مردگان در دوره «عصر آهن» بود، اما برای همیشه زیر برج‌های قیطریه مدفون و خواب مردگان سه‌هزارسالۀ آن آشفته شد.

تخریب‌هایی که جرم‌انگاری نشده‌اند!

تخریب و قطع درختان جنگل الیمالات با وجود آنکه دادستان مازندران به اعاده عرصه وضعیت سابق و جبران خسارات وارده دستور داده است اما بار دیگر، وجود خلاء قانونی درباره حفاظت از میراث طبیعی ایران، به‌ویژه آن دسته از میراث طبیعی را که ثبت جهانی شده‌اند گوشزد می‌کند.

غیرمجازها پلمب نمی‌شوند!

رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی ایران از خروج بیش از ۵۰۰ بومگردی از چرخه فعالیت رسمی در سال گذشته و فعالیت چراغ خاموش بعضی از آنها خبر داد و گفت: فعالیت آزاد و قارچ‌گونه اقامتگاه‌های غیرمجاز از جمله دلایل تاثیرگذار بر رکود کاری بومگردی‌های دارای مجوز است.

سبقت باستان‌شناسی کشورهای حاشیه خلیج فارس از ایران!

باستان‌شناسانی که پس از وقفه‌ای ۱۳ ساله، بندر ساسانی سیراف در سواحل خلیج فارس را کاوش کردند، هشدار دادند: کاوش‌های باستان‌شناختی کشورهای حاشیه خلیج فارس رشد و شتاب بسیار بیشتری در مقایسه با ایران دارد. درحالی که موج تخریب آثار تاریخی خلیج فارس سرعت بیشتری گرفته و بخش بزرگی از عرصه بندر سیراف نیز بر اثر ساخت و سازها نابود شده است.

تصوری اشتباه از یک قطعه معروف موسیقی

عمدتا تصور می‌شود که قطعه موسیقی «بهار دلکش» درون‌مایه‌ای عاشقانه دارد، اگرچه برآمده از رنج و اندوهی تاریخی است و «ملک‌الشعرا بهار» آن را براساس یک داستان عاشقانه‌ خلق نکرده است.

«محرم اسرار» در معبد آناهیتا

تازه‌ترین اثر پروژه «تار و تاریخ‌» با عنوان «محرم اسرار» به آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد و خوانندگی رادمهر علیپور در بیشاپور و در معبد آناهیتا ضبط شده است.

«شاهِ مردان» از کی به امام علی (ع) اطلاق می‌شود؟

محمدرضا شفیعی کدکنی درباره اطلاق صفت «شاهِ مردان» به امام علی (ع) می‌گوید: ظاهراً در متون عربی چنین صفت یا لقبی برای آن حضرت به نظر نرسیده است و سابقهٔ اطلاق این صفت هم به ایشان ظاهراً از قرن ششم که عصر شکوفایی فتوّت و جوانمردی است، قدیم‌تر نیست.

این زن هنرمند سواد نداشت اما با جهان حرف زد

مکرمه قنبری یا ننه مکرمه زن نقاشی بود که در روستاهای مازندران به دنیا آمده بود؛ او نقاشی خودآموخته بود که احساساتش را به تصویر می‌کشید. با اینکه آثارش پنهانی به تصویر کشیده شد اما در ادامه در جهان شناخته شد. زبان مشترک او با مردمان سراسر جهان، نقاشی بود.

گالری‌گردی بهاره کجا برویم؟

با آغاز بهار، گالری‌گردی رنگ و بوی دوباره خواهد گرفت؛ با این حال پا گرفتن نمایشگاه‌های تازه در سال جدید، مدت زمانی به طول خواهد انجامید.

کارگردانی که سانسور خودش را فیلم کرد

آرمان خوانساریان گفت: بخش‌های زیادی از فیلم «جنگل پرتقال» از واقعیت سرچشمه می‌گیرد. شخصیت معلم داستان هم بخشی از من است که در خودم سانسور می‌کنم.

آمار رسمی اکران نوروزی اعلام شد

فروش اکران نوروزی سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۸۶ میلیارد و ۷۱ میلیون تومان با یک میلیون و ۳۲۵ هزار و ۵۶۸ نفر مخاطب رسید.

جشنواره فیلم مسکو میزبان آثار ایرانی می‌شود

جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو فهرست فیلم‌های حاضر در این رویداد سینمایی را با حضور فیلم‌های بلند داستانی و مستند، دو فیلم کوتاه و یک سریال ایرانی اعلام کرد.

چرا سه‌گانه کیومرث پوراحمد به‌ سرانجام نرسید؟

کیومرث پوراحمد علاقه‌مند بود که با کاراکتر «عیسی» در فیلم «اتوبوس شب» سه‌گانه‌ای بسازد اما ممیزی باعث می‌شود که شرایط ساخت این سه‌گانه فراهم نشود.

چرا عملیات هوایی «H۳» کم‌نظیر است؟

در عملیات «H۳» تمامی بمب‌ها بر روی هواپیماها و آشیانه‌ها با دقت فرو ریخته شد و تقریباً تمام اهداف از پیش تعیین‌شده را نابود کردند، سپس با گردشی به سمت مخالف، فانتوم‌ها از محل دور می‌شوند. در این مرحله یکی از هواپیماها به خلبانی سرتیپ خلبان شهید «محمود خضرایی» آسیب می‌بیند که سریعاً خود را از معرکه دور می‌کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا