جهان

انصراف کمپانی دیزنی از پخش سریال آتاترک، جنجالی شد!

مقامات ترکیه مدعی اند سریال آتاترک با فشار لابی ارامنه در آمریکا از جدول پخش سکوی دیزنی پلاس حذف شده است

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از بانی فیلم؛ تصمیم کمپانی آمریکایی “دیزنی” برای پخش نکردن یک سریال درام ۶ قسمتی درباره زندگی “آتاترک” بنیانگذار جمهوری ترکیه، سر و صدای زیادی برانگیخته است و مقامات ارشد ترکیه این کمپانی فیلمسازی آمریکایی را به تسلیم شدن در برابر فشارهای لابی ارمنی آمریکا متهم کرده اند.
رسانه‌های ترکیه روز چهارشنبه گزارش دادند که کمپانی دیزنی تصمیم گرفته است نمایش “آتاترک” را که یک سریال درام ۶قسمتی است – که در ابتدا برای پخش در پلتفرم دیزنی پلاس خود در ۲۹اکتبر امسال در نظر گرفته بود – متوقف کند.
زمان انتشار این سریال به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده بود.
کمپانی دیزنی روز چهارشنبه به روزنامه واشنگتن پست آمریکا اطلاع داده که این مجموعه را پخش نخواهد کرد اما در عوض ۶قسمت این مجموعه، به عنوان دو فیلم جدا اکران خواهد شد، اولی که در ۲۹ اکتبر و صدمین سالروز تاسیس جمهوری ترکیه از شبکه فاکس در ترکیه پخش می شود و دومی در تاریخ ۲۲ دسامبر امسال و در سینماهای سراسر ترکیه نمایش داده می شود.
دیزنی در مورد اینکه چرا برنامه‌هایش تغییر کرده یا در مورد جنجال‌های سیاسی که اکنون پیرامون پروژه در حال چرخش است، اظهار نظری نکرد و تنها گفته که این بخشی از “استراتژی بازنگری شده توزیع محتوا”ست.
روزنامه “ینی چاع” (عصر جدید) ترکیه اولین بار جمعه گذشته گزارش داد که این سریال تحت فشار لابی ارمنی در آمریکا از جدول پخش دیزنی پلاس حذف شده است، زیرا به گفته گزارش این روزنامه، “می ترسیدند نقش آتاترک در نسل کشی ارامنه را پنهان کند.”
“ابوبکیر شاهین” رئیس شورای عالی رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه، اعلام کرده که کشورش ادعاها درباره تسلیم شدن کمپانی دیزنی در برابر فشار لابی ارامنه آمریکا را مورد بررسی قرار خواهد داد.
وی گفت: “مصطفی کمال آتاتُرک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، مهمترین ارزش اجتماعی ماست.”
در حالی که آتاترک برای دولت و بخش عمده‌ای از جامعه ترکیه به خاطر تاسیس یک نظام جمهوری در سال ۱۹۲۳ از خاکستر امپراتوری عثمانی چهره‌ای مقدس و غیرقابل نقد است، اما منتقدان می‌گویند که دولت جمهوری ترکیه که آتاترک آن را تاسیس کرد عاملان نسل‌کشی ارامنه در امپراتوری عثمانی را – در طول جنگ جهانی اول – مورد حمایت قرار داده و تقصیر قتل عام گسترده ارامنه در داخل امپراتوری عثمانی را به گردن قربانیان انداخته است.
آتاترک پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول، قدرت را به دست گرفت و با تشکیل جمهوری ترکیه از دل امپراتوری فروپاشیده عثمانی در بخش آناتولی، تا زمان مرگش در سال ۱۹۳۸ به عنوان اولین رئیس جمهوری این کشور خدمت کرد.
ترکیه رسما ادعا می کند که ارامنه در سال های جنگ اول جهانی علیه دولت عثمانی سلاح به دست گرفته اند؛ – گاهی اوقات در اتحاد با روسیه – و این قتل عام ادعایی در نتیجه جنگ و بیماری بوده است، در حالی که دولت ترکیه تعداد کشته شدگان را نیز بسیار کمتر از رقم ادعایی ارمنی ها می داند.
آنکارا می‌گوید که کشتار ارامنه به‌ رغم اینکه ۳۴ کشور از جمله ایالات متحده و همچنین پارلمان اروپا به‌ عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته‌اند، سیستماتیک نبوده است.
سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم اقدام کمپانی دیزنی را “شرم آور” خواند و مدعی شد که این شرکت به “لابی ارمنی” تسلیم شده است.
“عمر چلیک” نایب رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان، در توییتی نوشت: “مایه شرمساری است که یک پلتفرم فیلم و سریال آمریکایی در برابر فشار لابی ارمنی تسلیم شد و سریال “آتاترک” را بدون پخش آن لغو کرد. این نگرش سکوی مورد بحث (دیزنی)، بی احترامی به ارزش‌های جمهوری ترکیه و ملت ماست.”
در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، دیزنی پلاس تایید کرد که این سریال را پخش نخواهد کرد، اما گفت که این سریال در قالب ۲قسمت مجزا توسط شرکت خواهرش فاکس پخش خواهد شد

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا