سینما

فروش فیلم‌های ایرانی در اکران فرانسه

از سال ۲۰۱۱ و از هنگامی که فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در فرانسه با استقبال بیش از یک میلیون تماشاگر، تعجب همگان برانگیخت، نگاه تماشاگران عام در فرانسه به سینمای ایران کنجکاوانه‌تر شد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از بانی فیلم؛ از سویی دیگر فیلم‌های ایرانی توانستند. دیدگاه پخش‌کنندگان بیشتری را به خود جلب کنند.
اما تا به امروز هیچ فیلم دیگری از سینماگران ایرانی نتوانسته جایگاهی مانند «جدایی نادر ارور سیمین» را در اکران فرانسه به دست آورد، حتی «قهرمان» آخرین فیلم اصغر فرهادی هم که جایزه بزرگ جشنواره کن در سال ۲۰۲۱ را کسب کرد، با افت فروش بسیاری روبرو شد و به زحمت توانست به مرز ۲۰۰ هزار تماشاگر برسد!
از آن هنگام تا به امروز اگرچه تعداد دیگری از فیلم‌های ایرانی روی پرده سینماهای فرانسه رفتند، اما بازهم موفقیت چندانی در جذب تناشاگر پیدا نکردند و همگی با افت فروش روبرو شدند!
در سال جدید میلادی تا امروز هفت فیلم از سینماگران ایرانی در فرانسه بنمایش در آمده که آخرین آن «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی است.
این اثر که در رده سینمای (هنر و تجربه) قرار دارد از چهارشنبه دوم آگوست تنها در یک سینما شهر پاریس و چند سالن در دیگر شهرهای فرانسه اکران شد.
پیش از این، در همین رده فیلم‌های هنر و تجربه، فیلم «درب » با نام فرانسوی «بوی باد»، ساخته هادی محقق از ۲۴ ماه مه در پاریس و برخی از شهرستانها اکران شد و تا اول ماه اوت تعداد ۲۶هزار تماشاگر داشت که به لحاظ آمار، در رده خود بسیار موفق به حساب می‌آید.
از سینمای بدنه ایران فیلم «تفریق» ساخته مانی حقیقی با وجود تبلیغات بسیار از سوی پخش‌کننده فرانسوی، از ۱۹ ژوییه در ۹۳ سینما در کل فرانسه اکران شد که در هفته اول ۱۵۷۲۶ و در پایان هفته دوم با اکران در ۹۹ سینما، در مجموع ۲۵هزار بیننده داشت. اما همین فیلم در هفته سوم اکرانش، با سقوط چهل درصدی روبرو شد.
از دیگر فیلم‌های سینمای ایران، قرار است «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی که پیش از این جایزه بزرگ بخش افق‌های جشنواره ونیز را به دست آورده بود، از روز ششم سپتامبر به نمایش عمومی درآید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا