اقتصاد هنربازیکسب و کار

بازیگران حرفه‌ای که برای رفتن مقابل دوربین پول می‌دهند!

مهوش وقاری، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون می‌گوید: مردم مدام گله می‌کنند و می‌گویند چرا بازی در تلویزیون را تعطیل کرده‌ام اما من بارها تاکید کرده‌ام که با تلویزیون شناخته شدم و رو آمده‌ام و می‌خواهم باشم اما اینکه نیستم، دست خودم نیست.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ او که همسر زنده‌یاد محسن قاضی مرادی است از تقسیم ناعادلانه نقش‌ها در سینما و تلویزیون کشورمان گله‌مند است و اعتقاد دارد یکسری افراد خاص همیشه پای کارند و تکرار می‌شوند.

مهوش وقاری در گفت‌وگویی با ایسنا درباره دلایل نبودش در قاب تلویزیون و سینما توضیحاتی ارائه داد. این هنرمند از این موضوع گله کرد که علی‌رغم بی‌حاشیه بودنش مدت‌هاست به او پیشنهادی نشده است!

وقاری درباره آخرین کاری که برای تلویزیون انجام داده است، توضیح می‌دهد: طی یک ماه اخیر فقط یک تله‌فیلم برای پلتفرم به کارگردانی آقای سعید وحیدیان انجام دادم. اخیرا هم برای سریال جدید آقای سروش محمدزاده تماسی گرفته شد و قرار بود هماهنگ شود که تا به حال خبری نشده است. نمی‌دانم دلیل اینکه در تلویزیون نیستم چیست؟ دوستان می‌گویند صداوسیما برای کار با من و امثال من موافق است اما جالب است که چرا به من پیشنهادی نمی‌شود و این برایم سوال عجیبی است. حتی در سینما هم همین‌طور است. من مدت‌هاست فعالیت هنری نداشتم.

از بازیگران پول می‌گیرند و نقش می‌دهند!

بازیگر سریال‌های «هزاران چشم»، «مدرسه مادربزرگ‌ها»، «ستایش»، «دزد و پلیس» و «کیمیا»  در ادامه صحبت‌هایش با گله از بها ندادن به بازیگرانی که سابقه زیادی در سینما و تلویزیون دارند، اظهار می‌کند: من حتی جدیداً شنیده‌ام برای برخی نقش‌ها در تلویزیون از بازیگران پول می‌گیرند و این خیلی عجیب و غریب است. فکر نمی‌کنم کسی مثل من و امثال من زیر بار این مساله برود که پول بدهد تا در تلویزیون باشد! زندگی‌ ما از همین راه گذشته؛ الان باید از کجا بیاوریم که پول خرج کنیم تا بازی کنیم! آیا این عجیب نیست؟! من خیلی این روزها این مسئله را می‌شنوم که به اسم اسپانسر بازیگر و … از بازیگران پول می‌گیرند. حتی از بازیگرانی شنیده‌ام که حرفه‌ای بوده‌اند نه اینکه اولین یا دومین بازی‌شان باشد.

او همچنین یادآوری می‌کند: من مدت‌هاست بیکارم. آخرین سریالم برای تلویزیون «جناب‌عالی» بود که آن هم از شبکه نمایش خانگی پخش شد. قبل از آن هم سریال «دیوار به دیوار» را داشتم که فکر می‌کنم سال ۹۶ بود. این در حالی است که می‌بینم یکسری از همکاران ما که خیلی بعد از ما بازیگر شدند، همیشه پای کار هستند و تکرار می‌شوند. یعنی در تمام کارها از آنها استفاده می‌شود و به نظرم تقسیم کار به طور عادلانه صورت نمی‌گیرد و متأسفانه بهانه‌هایی هم برای خودشان می‌آورند مثل اینکه شما مدت‌هاست کار نکرده‌اید، ما نمی‌دانیم کار می‌کنید یا نه! مگر می‌شود یک بازیگر نخواهد کار کند.

برای سن و سال من قحطی نقش نیامده است

وقاری تاکید می‌کند: برای سن و سال من همیشه نقش‌هایی وجود دارد و قحطی که نیامده است اما می‌بینیم برخی بازیگران را مدام تکرار می‌کنند و دعوتی از ما نمی‌کنند. با وجودی که من جزو بازیگرانی هم هستم که هیچ وقت حاشیه‌ای نداشته‌ام اما حضور ندارم. حتی مردم از ما گله می‌کنند که چرا تلویزیون را تعطیل کرده‌اید؟ و من بارها تاکید کرده‌ام که از تلویزیون رو آمده‌ام و با تلویزیون شناخته شده‌ام اما اینکه نیستم اکنون دست خودم نیست.

این بازیگر با اشاره به فضای حاکم بر سینما هم می‌گوید: متأسفانه در سینما هم همینطور است و فقط یک عده خاص کار می‌کنند و آنجا هم جایی برای ما نیست و من نمی‌توانم این قانون را بفهمم. جدیداً هم یک اتفاق عجیبی افتاده و آن هم این است که حاشیه‌سازی مد شده است. یعنی هرکس برای خودش حاشیه‌ای بسازد مطرح می‌شود و در کارها از آن استفاده می‌شود! بدی حرفه ما این است که خودمان نمی‌توانیم داد بزنیم و برویم دنبال کار، باید بنشینیم تا به سراغمان بیایند و این برایم یک واقعیت تلخ است.

تلویزیون سرگرمی‌ها را حذف کرده است

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید این روزها چقدر سرگرمی‌سازی در تلویزیون اهمیت دارد؟ بیان می‌کند: سرگرمی قطعاً می‌تواند برای مردم روحیه‌سازی کند و خیلی مسئله مهمی است حالا به هر شکلی بر اساس رِنج سنی مخاطبان و سلیقه آنها که متاسفانه آن هم نیست. آنقدر فیلم و سریال‌ها تکرار می‌شود که حد و حساب ندارد و همین می‌شود افسردگی.

مهوش وقاری در پایان گفت‌وگویش به برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیون اشاره می‌کند و می‌گوید: زمانی برنامه‌هایی مثل «خندوانه»، «دورهمی» و … در تلویزیون بود و حداقل در هفته یک یا دو شب سرگرم کننده بودند که آنها هم حذف شدند. من فکر می‌کنم برعکس آنچه که جامعه ما نیاز به سرگرمی دارد دقیقاً الان برعکس عمل می‌شود و اتفاقا دلخوشی‌هایی هم که بوده گرفته شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا