تئاتر

فرصت خوبی است اما خطراتی هم دارد!

دکتر رامتین شهبازی، پژوهشگر و استاد دانشگاه معتقد است که اضافه شدن بخش دانشجویی در چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر اتفاق مثبتی است اما این موضوع نباید منجر شود وزارت علوم مسئولیت خود را در قبال جشنواره تئاتر دانشگاهی فراموش کند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ این چهره دانشگاهی در گفتگو با ایسنا، ویژگی‌های مثبت اضافه شدن بخش دانشگاهی در جشنواره تئاتر فجر را تشریح کرد اما هشدار داد که با این اتفاق، وزارت علوم مسئولیت خود را به دوش وزارت ارشاد نیندازد.

او در آغاز با ابراز تاسف از تعطیلی جشنواره تئاتر دانشگاهی در چند سال گذشته یادآوری کرد: متولی برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی، معاونت فرهنگی وزارت علوم است که امیدوارم هر چه زودتر مسائل و مشکلات آن حل و جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار شود.

شهبازی اضافه کرد: آقای حامد سقاییان، دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر چهره‌ای دانشگاهی و سال‌هاست که به عنوان استاد تخصصی تئاتر فعالیت می‌کند. بنابراین نسبت به تئاتر دانشگاهی، دغدغه دارد. برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر با اضافه کردن بخش دانشجویی به جشنواره تئاتر فجر و سپردن مدیریت آن به فردی که خود دانشجوست و سابقه کار دانشگاهی دارد، با یک تیر به دو هدف زده‌اند؛ هم خلاء‌ایی را که جشنواره دانشگاهی در این سال‌ها با آن رو به رو بوده، پر می‌کند و هم فرصتی ایجاد می‌کند تا دوستان دانشجو مستقیما به بدنه تئاتر حرفه‌ای متصل شوند.

معاون دانشکده هنر دانشگاه سوره در عین حال با اشاره به تفاوت رویکرد تئاتر دانشگاهی و حرفه‌ای یادآوری کرد: به هر حال تئاتر دانشگاهی و حرفه‌ای تفاوت‌هایی با هم دارند؛ از جمله اینکه تئاتر دانشگاهی به عنوان تئاتری مستقل، نوجو و جسور شناخته می‌شود و به همین دلیل شاید دانشجویان، چندان خوش نداشته باشند که به بدنه تئاتر حرفه‌ای وصل شوند ولی تا جایی که خبر دارم، برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر تلاش می‌کنند که این ویژگی‌های تئاتر دانشگاهی را حفظ کنند.

شهبازی با تاکید بر اینکه قطعا دو جشنواره تئاتر دانشگاهی و فجر تفاوت دارند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و با توجه به تعطیلی جشنواره تئاتر دانشگاهی، تعریف بخش دانشجویی در جشنواره فجر می‌تواند اتفاقی خوب باشد ولی نباید وزارت علوم و مسئولان جشنواره دانشگاهی را به این تنبلی برساند که از مسئولیت خود شانه خالی کنند و وزارت ارشاد را متولی جشنواره تئاتر داشگاهی بدانند.

شهبازی با اشاره به خطرات احتمالی این موضوع توضیح داد: امسال که دبیر جشنواره فجر شخصیتی دانشگاهی است، تصمیم گرفته بخش دانشجویی را به فجر اضافه کند ولی هیچ ضمانتی وجود ندارد که در دوره بعدی هم این نگاه و رویکرد ادامه داشته باشد و با تغییر دبیر بعدی، احتمال حذف بخش دانشجویی وجود دارد. بنابراین گرچه هم‌افزایی و تجمیع بودجه دو جشنواره دانشگاهی و فجر خوب است اما نباید منجر به تعطیلی جشنواره دانشگاهی شود.

او یادآوری کرد: در سال‌های گذشته معمولا دو سه نمایش به عنوان برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کرد ولی امسال با تعریف بخشی مستقل برای تئاتر دانشگاهی، مسلما تعداد آثار بیشتری به جشنواره فجر راه پیدا می‌کنند که اتفاق مثبتی است و فرصت خوبی است برای دانشجویان که حضور در جشنواره فجر را در رزومه خود ثبت کنند. بنابراین، در این شکل، جشنواره فجر این کمک را به دانشگاهیان می‌کند که به آثار دانشجویی بیشتری فرصت معرفی بدهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به دیگر فواید اضافه شدن بخش دانشگاهی افزود: امسال این فرصت برای وزارت علوم ایجاد شده که کارهای دانشجویی را در جشنواره فجر ببینند و از الان بتوانند برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند. بنابراین این اتفاق، فرصت خوبی است برای حل سوءتفاهم‌هایی که وزارت علوم درباره جشنواره تئاتر دانشگاهی دارد. معاونان این وزارتخانه می‌توانند آثار دانشجویی را در جشنواره فجر ببینند و فرصت گفتگو با بدنه تئاتر دانشگاهی را به دست آورند و با انجام این تعاملات، جشنواره بعدی تئاتر دانشگاهی را کلید بزنند ولی اگر این فرصت را از دست بدهند و این مسئولیت را بر دوش جشنواره فجر بیندازند، اتفاقی است نامیمون.

شهبازی در پایان گفت: با این اوصاف، بودن بخش دانشگاهی در جشنواره تئاتر فجر اتفاق خوبی است ولی می‌تواند بهتر شود به این شرط که به بهانه تعریف این بخش، میز گفتگو و تعامل میان دو وزارتخانه علوم و ارشاد شکل بگیرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا