نمایش خانگی

معرفی سریال سرزمین مادری (کهن)

سریال سرزمین کهن در طی یک دهه گذشته، یکی از بحث‌برانگیز‌ترین آثار تلویزیونی بوده است که حتی پخش آن متوقف شد. در ادامه این مقاله با معرفی و دلیل توقیف سریال سرزمین مادری همراه شما خواهیم بود.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از پلازا؛ کمال تبریزی یکی از کارگردانان بزرگ در عرصه سینما و تلویزیون محسوب می‌شود که تا کنون آثار جنجالی، فاخر و جذاب زیادی را ساخته است. او در سینما آثار سنت شکنانه همچون لیلی با من است و مارمولک را کارگردانی کرده که هر کدام نسبت به زمانه خود، دید متفاوتی به جریان جامعه داشتند. این کارگردان در تلویزیون یکی از معروف‌ترین سریال‌های زندگینامه‌ای به نام شهریار را کارگردانی کرده و در سال 1387تا 1392 دست به ساخت سریالی تاریخی و جنجالی به نام سریال سرزمین کهن یا سرزمین مادری زد.

سریال سرزمین کهن با نام اولیه سرزمین مادری به کارگردانی کمال تبریزی و سیدجمال سیدحاتمی بین سال‌های 1387 تا 1392 ساخته شد و نویسندگی آن را علیرضا طالب‌زاده برعهده داشت. این مجموعه قصد به تصویر کشیدن اتفاقات و جریانات اجتماعی، سیاسی و تاریخی بین سال‌های 1320 تا 1357 هجری شمسی را دارد. در دی ماه 1392 اولین قسمت این اثر از شبکه سه سیما‌ پخش شد و سرانجام پس از سه قسمت به دلیل توهین به قوم بختیاری و تحریف تاریخ پخش سریال با توقف روبه‌رو شد.
زمان پخش سریال سرزمین کهن

ژانر سریال سرزمین کهن تاریخی است. قرار بر این بود که این مجموعه در سال 1402 از تلویزیون پخش شود اما سرانجام تصمیم بر این شد تا این سریال از روز چهارشنبه 5 مهر 1402 به صورت اختصاصی از تلوبیون منتشر شد.‌ روند پخش این اثر هر چهارشنبه به صورت دو قسمت خواهد بود. تعداد قسمت های سریال سرزمین کهن مجموعا طی سه فصل 66 قسمت است.

داستان سریال سرزمین کهن

خلاصه سریال سرزمین کهن درباره کودکی به نام رهی است که شخصیت اصلی داستان محسوب می‌شود. او پس از اینکه دهکده محل سکونتش توسط نیروهای متفقین بمباران می‌شود، پس از پیدا شدن از زیر آوار به تهران فرستاده می‌شود. ابتدا رهی در یک خانواده‌ توده‌ای، سپس در خانواده‌ای درباری و سرانجام وارد خانواده‌ای مذهبی می‌شود. در طی روند سریال شاهد همسو شدن داستان رهی با جریانات سیاسی، اجتماعی و تاریخی بین سال‌های 1320 تا 1357 خواهیم بود.

در این بخش قصد داریم شما را با هنرپیشگان این اثر آشنا کنیم. نخست باید بگوییم که بازیگران سرزمین مادری، جز هنرپیشگان برتر این کشور هستند. در ادامه با بیوگرافی بازیگران اصلی و معرفی سایر بازیگران، همراه شما می‌شویم.

شهاب حسینی

خلاصه سریال سرزمین کهن

سید شهاب‌الدین حسینی تنکابنی معروف به شهاب حسینی بازیگر ایرانی در 14 بهمن سال 1352 متولد شد. او بازیگری را از تقریبا اواسط دهه 70 با تئاتر شروع کرد و سرانجام با اجراهای تلویزیونی وارد صدا و سیما شد. در سال 1379 این بازیگر با سریال پس از باران توانست دیده شود و پس از آن در سینما و تلویزیون درخشید. از کارهای معروف او باید به فیلم‌های شمعی در باد، رستگاری در هشت و بیست دقیقه، سوپر استار، جدایی نادر از سیمین، فروشنده، سریال‌های پلیس جوان، شوق پرواز و شهرزاد اشاره کنیم. او دارنده جوایزی همچون سیمرغ بلورین، برلین، کن و نشان لژیون دونور است. او نقش بزرگسالی رهی را در سریال سرزمین مادری ایفا می‌کند.

خلاصه سریال سرزمین کهن

عنایت شفیعی بازیگر ایرانی در سال 1331 به دنیا آمد.‌ او بازیگری را از سال 1354 با سریال دلیران تنگستان شروع کرد و در سال 1357 وارد تئاتر شد. او در سینما نیز در فیلم گوزن‌ها حضور داشت و در طی دهه‌های 60 و 70 ایفای نقش‌های گزیده شده‌ای در سینما و تلویزیون داشت. مهم‌ترین نقش او عبدالله بن کامل شاکری در سریال مختارنامه محسوب می‌شود. عنایت شفیعی در فیلم‌هایی همچون دست شیطان، عیاران و طراران، جدال بزرگ، آسمان پرستاره، امپراطور جهنم، سریال‌های تنهاترین سردار، امام علی، در قلب من، مسافر ری، مسافری از هند، شاهگوش و سلمان فارسی حضور داشته است.

علی شادمان

زمان پخش سریال سرزمین کهن

علی شادمان بازیگرا ایرانی متولد 4 آذر 1375 است. او بازیگری را از کودکی با فیلم میم مثل مادر شروع کرد و برای آن فیلم بهترین بازیگر کودک از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شد. سپس به عنوان کودک و نوجوان در آثار مهمی همچون زمانی برای دوست‌داشتن و رویای سینما بود. سریال سرزمین کهن اولین حضور او در تلویزیون محسوب می‌شد که در آن نقش کودکی رهی را بازی می‌کرد. علی شادمان تاکنون نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است. آثار معروف سینمایی او ویلایی‌ها، ما همه با هم هستیم، مردن در آب مطهر، شنای پروانه، سریال‌های کیمیا، می‌خواهم زنده بمانم و یاغی هستند.

محسن تنابنده

بازیگران سریال سرزمین کهن

محسن تنابنده بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ایرانی در 26 فروردین 1354 متولد شد. او ابتدا کار خود را از تئاتر شروع کرد و سپس مدتی به نویسندگی مشغول بود تا اینکه در سال 1382 با فیلم دانه‌های ریز برف بازیگری را شروع کرد. محسن تنابنده بیشتر با نقش نقی معمولی در 6 فصل سریال پایتخت شناخته می‌شود. از آثار کلیدی او باید به فیلم‌های استشهادی برای خدا، سن پطرزبورگ، محمد رسول‌الله، شکستن همزمان بیست استخوان، قهرمان، سه کام حبس، عنکبوت، جنگ جهانی سوم، سریال‌های شاهگوش، ابله و رهایم کن اشاره کنیم. او تا کنون صاحب جایزه سیمرغ بلورین و ونیز شده است.

امیر آقایی

هنرپیشه های سریال سرزمین کهن

امیر آقایی در 10 مرداد 1354 در ارومیه به دنیا آمد. او اولین بار در سال 1381 با فیلم ارتفاع پست در قاب بازیگری را شروع کرد. نقش بعدی او که بسیار توجه‌ها را به خود جلب کرد، نقش پیمان سهرابی در سریال اولین شب آرامش در کنار بازیگرانی همچون مهدی پاکدل و یکتا ناصر بود. اولین شب آرامش و آشنایی او با احمد امینی، نقش سروان فرید را در سریال بی‌گناهان برایش به ارمغان آورد. آثار تلویزیونی و سینمایی این بازیگر مطرح بسیار هستند و او جز بازیگران برتر کشورمان محسوب می‌شود. این بازیگر تاکنون دو بار کاندید سیمرغ بلورین و یک بار برای فیلم شنای پروانه برنده آن شده است. او در سریال سرزمین کهن نقشی کلیدی دارد.

ژانر سریال سرزمین کهن

محمدرضا فروتن بازیگر، صداپیشه و خواننده ایرانی در 7 دی 1347 به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 1373 با فیلم هدف شروع کرد و در سال 1375 با سریال سرنج وارد تلویزیون شد. این بازیگر با فیلم‌های مرسدس و اعتراض مشهور شد و دارنده جوایز سیمرغ بلورین و جشن خانه سینما است. از آثار مشهور او در سینما باید به دو زن، زیر پوست شهر، متولد ماه مهر، سربازهای جمعه، پستچی سه بار در نمی‌زند، متروپل، طبقه هساث، آااادت نمی‌کنیم، فصل ماهی سفید، سریال‌های از یاد رفته، مانکن و عقرب عاشق اشاره کنیم.

نیکی کریمی در سریال سرزمین کهن

نمرات سریال سرزمین کهن

نیکی کریمی بازیگر و فیلم‌ساز ایرانی متولد 19 آبان 1350 است. او بازیگری را از تئاتر شروع کرد و با فیلم وسوسه وارد سینما شد‌. پس از آن فیلم عروس باعث شد تا این بازیگر معروف شود. او جز اولین ستارگان سینمای بعد از انقلاب بود و از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران از لحاظ تعداد جوایز جهانی نیز به‌شمار می‌رود. از جمله آثار معروف این بازیگر باید به فیلم‌های پری، دو زن، واکنش پنجم، باج خور، چند روز بعد و سوت پایان اشاره کنیم. همچنین فیلم آتابای از جمله کارگردانی‌های معروف این هنرپیشه است. او در سریال‌های کیمیا، ممنوعه و یاغی نیز حضور داشت.

شبنم قلی خانی

نمرات سریال سرزمین کهن

شبنم قلی خانی بازیگر بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی در 19 آبان سال 1356 به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 1376 و تئاتر آنتیگونه آغاز کرد و بعد از مورد توجه قرار گرفتن، در سال 1379 با فیلم و سریال مریم مقدس کاملا شناخته شد. این بازیگر فارغ التحصیل لیسانس و فوق لیسانس تئاتر گرایش طراحی صحنه در ایران و فوق لیسانس کارگردانی فیلم از استرالیا است و در دانشگاه تدریس نیز می‌کند. او تا کنون در آثاری همچون فیلم‌های شور شیرین، پریناز، پنجشنبه آخر ماه، هرماس، سریال‌های اولین شب آرامش، پنجمین خورشید، آنام، مانکن و بیگانه ای با من است، حضور داشت. او در سریال سرزمین مادری نقشی کلیدی دارد.

الهام حمیدی در سریال سرزمین کهن

سریال سرزمین کهن یا سرزمین مادری

الهام حمیدی بازیگر اهل ایران در 8 آذر 1356 متولد شد. این هنرپیشه از سال 1378 با مجموعه تلویزیونی کوی دامون وارد دنیای بازیگری شو و در سال 1382 با سریال مشهور مسافری از هند و نقش پروانه به توانست به معروفیت برسد. او بازیگری در سینما را از سال 1380 با فیلم تیک شرکه کرد. الهام حمیدی در دهه 80 در آثار تلویزیونی و سینمایی حضور پررنگی داشت و از نقش‌‌آفرینی‌های معروف او باید به آسنات در سریال یوسف پیامبر و شیرین در مختارنامه اشاره کنیم. آثار معروف این بلزیگر سریال‌های شهریار، آخرین دعوت، تبریز در مه، همه چیز آنجاست، فیلم‌های خیلی دور، خیلی نزدیک، اخلاقتو خوب کن، گهواره‌ای برای مادر، خائن کشی و یقه سفیدها هستند.

  • ثریا قاسمی
  • فرهاد قائمیان
  • هنگامه قاضیانی
  • پژمان بازغی
  • پرویز پورحسینی
  • حسین محجوب
  • حسن پورشیرازی
  • جعفر دهقان
  • جواد عزتی

نقد سریال سرزمین کهن

احتمالا برای شما این سوال پیش آمده که چرا سریال سرزمین کهن متوقف شد؟ آیا سریال ضعیفی بود؟ در این باره باید بگوییم در 5 دی 1392 نخستین قسمت این سریال به روی آنتن رفت و طی سه قسمتی که پخش شد، نه از لحاظ فیلمنامه، نه بازیگری و نه طراحی، دچار ضعف نبود. اما پس پخش یک قسمت که مربوط به قوم بختیاری می‌شد، اعتراضات علیه آن شروع شد. گویا در سکانسی از این سریال به همکاری قوم بختیاری و انگلیس اشاره شده بود و باعث شد تا پای اعتراضات به مجلس نیز رسید. بعد از آن صدا و سیما ضمن عذرخواهی از این مسئله پخش سریال را متوقف کرد و قرار بر این شد تا برخی صحنه‌های آن دوباره فیلم‌برداری شود.

کلام آخر

چرا سریال سرزمین کهن متوقف شد / نقد سریال سرزمین کهن

به پایان مقاله معرفی سریال ایرانی سرزمین کهن رسیدیم و سعی کردیم از آخرین اخبار این اثر و پخش آن پس از یک دهه شما را با خبر کنیم‌. سریال سرزمین کهن یا سرزمین مادری کاری از کمال تبریزی است که تاریخ را در سال‌های نه چندان دور روایت می‌کند.

گفتنی است سیدجمال سیدحاتمی کارگردانی دوم سریال را در کنار کمال تبریزی بر عهده داشته است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا